Czyste PowietrzeW dniu 16.11.2020 r. na Portalu Beneficjenta został udostępniony wniosek o płatność w postaci aktywnego formularza PDF, który jest przeznaczony dla Beneficjentów wnioskujących o wypłatę środków w ramach realizacji umów z części 1 jak i części 2 Programu „Czyste Powietrze”. Udostępniony wniosek w postaci aktywnego formularza PDF zastępuje obowiązujące do tej pory dwa oddzielne formularze dla części 1 i części 2 Programu. Dotychczas obowiązujące formularze nie tracą jednak ważności, a w przypadku wcześniejszego ich pobrania i wypełnienia można za ich pomocą wnioskować o wypłatę przyznanej dotacji.

Czyste PowietrzeWojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie mając na uwadze działania na rzecz poprawy jakości powietrza pragnie zaprosić Gminy do podpisania porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”. Podjęcie współpracy ma na celu zwiększenie dostępności Programu oraz dotarcie do jak największej liczby mieszkańców naszego województwa.

W dniu 21 października 2020 r. został ogłoszony nabór wniosków do drugiej części Programu „Czyste Powietrze”, który pozwoli mniej zamożnym osobom ubiegać się o większe środki finansowe. Wnioskowanie o podwyższony poziom dofinasowania uwarunkowane jest uzyskaniem zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego. Zaświadczenie stanowi obligatoryjny załącznik do wniosku. Podstawowe informacje dotyczące wydawania zaświadczeń oraz podstawa prawna nakładająca na gminy nowy obowiązek znajdują się na stronie internetowej pod adresem: http://czystepowietrze.gov.pl/ w zakładce „Dla gmin”.

W związku z powyższym został przygotowany nowy wzór porozumienia, który określa zasady pokrycia kosztów obsługi przez gminy procesu wydawania zaświadczeń. Wzór porozumienia wraz z załącznikami oraz wzór aneksu zostanie przesłany do każdej gminy województwa podkarpackiego w celu zapoznania się z ich treścią. W najbliższym czasie będzie przeprowadzona procedura:

  • zawierania porozumień dotyczących realizacji Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze", w tym zasad pokrywania kosztów ponoszonych przez gminę, o której poinformujemy Państwa w oddzielnej wiadomości,
  • aneksowania porozumień w sprawie realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze”, które zastały już zawarte w celu uwzględnienia aktualnych zasad dofinansowania.

Proces zawierania porozumień polegał będzie na przesłaniu do Państwa w najbliższym czasie (listopadzie, grudniu) przygotowanych porozumień.

Porozumienia będą obejmowały finasowanie kosztów ponoszonych przez jednostki samorządu terytorialnego od dnia 1 października 2020 r. to jest wejścia w życie ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2020.1565 z dnia 11.09.2020 r.).

Warunkiem otrzymania przez gminę środków finansowych za wydane zaświadczenie oraz skutecznie złożony wniosek Beneficjenta jest zawarcie porozumienia.

WFOŚiGW w Rzeszowie, aby pomóc pracownikom gmin realizować zadania określone w porozumieniu zorganizuje w formie webinarium cykl szkoleń nt. nowych aspektów funkcjonowania Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”. Szkolenia będą skierowane do przedstawicieli gmin i poświęcone kwestiom porozumienia między WFOŚiGW, a gminami w zakresie obsługi Programu, w tym tematowi zaświadczeń o dochodach wydawanych wnioskodawcom uprawnionym do podwyższonego poziomu dofinansowania. Webinaria będą organizowane przez Zespół Doradców Energetycznych WFOŚiGW w Rzeszowie w ramach Projektu: „Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE”.

 

Czyste PowietrzeCzęść 2 Programu

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie (dalej: WFOŚiGW) ogłasza, że od dnia 21.10.2020 r. rozpoczęty zostanie nabór wniosków o dofinansowanie dla Beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania w oparciu o:

  • Część 2 Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” (dalej: Część 2 programu), z wyłączeniem dofinansowania w formie pożyczki dla gmin, jako uzupełniającego finansowania dla Beneficjentów, oraz w formie dotacji z przeznaczeniem na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego.
  • wzór formularza wniosku o dofinansowanie, obejmujący Część 2 programu,
  • Regulamin naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.

W ramach Części 2 programu istnieje możliwość finansowania przedsięwzięć rozpoczętych do 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie oraz nie wcześniej niż w dniu 15.05.2020 r.

Część 2 programu umożliwia także dofinansowanie przedsięwzięć zakończonych pod warunkiem, że nie zostały rozpoczęte wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie oraz nie wcześniej niż w dniu 15.05.2020 r.

Dla kogo dofinansowanie?

Beneficjentem Części 2 programu może zostać osoba fizyczna, która łącznie spełnia następujące warunki:

  1. jest właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą,
  2. przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie przekracza kwoty:
    1. 1 400 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
    2. 1 960 zł w gospodarstwie jednoosobowym.

Ponadto, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód osoby, o której mowa powyżej, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekracza trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

Uwaga: Nabór nie dotyczy budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych.

Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie podwyższonego poziomu dofinansowania do WFOŚiGW, powinna uzyskać, do dnia złożenia wniosku, od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (zgodnie z miejscem jej zamieszkania) zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego.

Złożenie wniosku o dofinansowanie w ramach Części 2 programu jest uwarunkowane posiadaniem ww. zaświadczenia.

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma obowiązek wydania takiego zaświadczenia na żądanie osoby fizycznej, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie podwyższonego poziomu dofinansowania w ramach Części 2 programu, wynikający z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 z późn. zm.). Wzór żądania wydania zaświadczenia oraz wzór zaświadczenia określa rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 października 2020 r. w sprawie określenia wzoru żądania wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego osoby fizycznej oraz wzoru tego zaświadczenia Dz. Ust. 2020 r. poz. 1713.

Gdzie składać wnioski?

Wnioski o dofinasowanie należy składać:

  • do WFOŚiGW obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny, którego dotyczy przedsięwzięcie, lub
  • za pośrednictwem gmin, które zawarły porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze” z WFOŚiGW.

Wnioski o dofinansowanie można składać:

  • poprzez aplikację internetową, tj. Portal Beneficjenta dostępny na stronie internetowej właściwego wfośigw (konieczne dostarczenie również formy papierowej z wymaganymi podpisami), lub
  • poprzez serwis gov.pl (wymagana wyłącznie forma elektroniczna z podpisem zaufanym lub kwalifikowanym).

Szczegółowe informacje o składaniu i rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zawarte są w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”.

Nie jest możliwa korekta wniosku o dofinansowanie (w rozumieniu § 2 ust. 14 Regulaminu naboru wniosków) złożonego w ramach Części 1 programu przed dniem 21.10.2020 r. zmieniająca go na złożony w ramach części 2 programu. Jeżeli Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie przed dniem 21.10.2020 r., ale nie zawarł umowy o dofinansowanie może wycofać wniosek i złożyć go ponownie na warunkach Części 2 programu, z zastrzeżeniem spełnienia wymogów dotyczących terminu rozpoczęcia i zakończenia przedsięwzięcia wskazanych w programie, tj. nie wcześniej niż przed dniem 15.05.2020 r.

Informacje o uruchomieniu pożyczek dla gmin jako uzupełniającego finansowania dla Beneficjentów Części 2 Programu oraz dotacji z przeznaczeniem na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego zostaną podane w odrębnych ogłoszeniach.

 

Rusza ogólnopolska infolinia „Czystego Powietrza”

Czyste PowietrzeInformujemy, że w poniedziałek, 3 sierpnia 2020 r. pod nr telefonu 22 340 40 80 rozpoczyna działanie ogólnopolska infolinia programu "Czyste Powietrze".

Konsultanci, obsługujący infolinię, będą udzielać informacji o programie oraz wyjaśniać jego szczegóły, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8:00 do 16:00.

Z infolinii możesz skorzystać zarówno przed złożeniem wniosku, jak i po jego złożeniu, jeżeli masz jakieś pytania lub wątpliwości dotyczące programu „Czyste Powietrze”.

Jeżeli chcesz uzyskać informację o statusie swojego wniosku lub umowy skontaktuj się z właściwym wojewódzkim funduszem ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Kontakt z WFOŚiGW w Rzeszowie: tel. 17 853 63 61 w. 222 lub 333
mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

W programie „Czyste Powietrze” będzie łatwiej kwalifikować zielone urządzenia i materiały

Czyste powietrzeŻeby ułatwić wnioskodawcom „Czystego Powietrza” wybór urządzeń i materiałów, spełniających wymagania techniczne określone w programie, NFOŚiGW rozszerza dotychczasową bazę danych urządzeń grzewczych. lista-zum.ios.edu.pl posłuży też do potwierdzania osiągnięcia efektu ekologicznego inwestycji. Docelowo planuje się, że w 2021 r. w „Czystym Powietrzu” kwalifikowane będą tylko materiały i urządzenia wpisane na „zieloną” listę. On-linowa pomoc dostępna będzie od września tego roku aż do końca realizacji programu. Równolegle przygotowano ogólnopolską infolinię „Czystego Powietrza”, która ruszy 3 sierpnia br.

„Przygotowanie „Listy zielonych urządzeń i materiałów” (ZUM) jest ważnym elementem nowej odsłony „Czystego Powietrza”, którą wdrażamy od 15 maja tego roku. Baza powstaje w oparciu o przepisy budowlane i normy obowiązujące w Polsce, więc zagwarantujemy naszym beneficjentom dostęp do sprawdzonych, ekologicznych rozwiązań” – mówi Dominik Bąk, p.o. Prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

„To narzędzie, które na pewno zaoszczędzi czas i przyspieszy weryfikację wniosków w programie, ale przede wszystkim przyczyni się, przez dobór wysokiej jakości urządzeń i materiałów, do redukcji emisji zanieczyszczeń ze spalania paliw w sektorze komunalno-bytowym i trwałej poprawy jakości powietrza” – dodaje szef NFOŚiGW.

Kompleksowy katalog ZUM powstaje na bazie już funkcjonującej strony czyste-urzadzenia.ios.edu.pl i będzie zgodny z programem, w szczególności z kategoriami kosztów kwalifikowanych oraz wymaganiami technicznymi. Pod adresem lista-zum.ios.edu.pl znajdą się urządzenia grzewcze na paliwa stałe, ciekłe i gazowe a także urządzenia wykorzystujące odnawialne źródła energii (kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne, pompy ciepła). Nowością będą dodatkowe elementy: materiały izolacyjne, stolarka okienna, drzwi zewnętrzne i garażowe. Aktualizacje są przewidziane do końca trwania programu w 2029 r.

Bazę, która będzie eliminować występowanie przypadków nieuczciwej konkurencji ze strony firm producenckich, nadal będą współtworzyć producenci i autoryzowani dystrybutorzy urządzeń grzewczych. Żeby wpisać urządzenie/materiał na listę wymagana będzie rejestracja na stronie. Zgłoszone urządzenia, po weryfikacji, zostaną umieszone w ogólnodostępnej bazie, która będzie miała charakter informacyjny i nie będzie rankingiem czy informacją handlową, a dodawane urządzenia będą uszeregowane w sposób losowy.

On-linowa pomoc przyda się nie tylko wnioskodawcom czy beneficjentom programu, ale też wojewódzkim funduszom ochrony środowiska i gospodarki wodnej, bankom czy innym partnerom programu w celu weryfikacji kwalifikowalności sprzętu i materiałów, które są objęte wsparciem w ramach „Czystego Powietrza”.

Za realizację zadania, w tym administrację i aktualizację bazy, odpowiedzialny będzie Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy, z którym NFOŚiGW podpisał aneks do umowy, zawartej w lipcu 2019 r., na przygotowanie bazy danych urządzeń grzewczych.

W ramach aneksowanej umowy, IOŚ-PIB odpowiedzialny będzie również za uruchomienie i obsługę profesjonalnej infolinii programu „Czyste Powietrze”. Pierwszej porady – pod numerem 22 340 40 80 – można spodziewać się 3 sierpnia tego roku. Konsultanci będą dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00. Pomoc ma działać przez 2,5 roku.

Zaplanowane działania (lista ZUM i infolinia) wpisują się w ubiegłoroczne rekomendacje zawarte w raporcie Banku Światowego, który powstał przy okazji II edycji inicjatywy „Catching-Up Regions”.