Zaproszenie do podpisania porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji Programu Priorytetowego "Czyste Powietrze"
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie mając na uwadze działania na rzecz poprawy jakości powietrza pragnie zaprosić Gminy do podpisania porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”. Podjęcie współpracy ma na celu zwiększenie dostępności Programu oraz dotarcie do jak największej liczby mieszkańców naszego województwa.
W dniu 21 października 2020 r. został ogłoszony nabór wniosków do drugiej części Programu „Czyste Powietrze”, który pozwoli mniej zamożnym osobom ubiegać się o większe środki finansowe. Wnioskowanie o podwyższony poziom dofinasowania uwarunkowane jest uzyskaniem zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego. Zaświadczenie stanowi obligatoryjny załącznik do wniosku. Podstawowe informacje dotyczące wydawania zaświadczeń oraz podstawa prawna nakładająca na gminy nowy obowiązek znajdują się na stronie internetowej pod adresem: http://czystepowietrze.gov.pl/ w zakładce „Dla gmin”.
W związku z powyższym został przygotowany nowy wzór porozumienia, który określa zasady pokrycia kosztów obsługi przez gminy procesu wydawania zaświadczeń. Wzór porozumienia wraz z załącznikami oraz wzór aneksu zostanie przesłany do każdej gminy województwa podkarpackiego w celu zapoznania się z ich treścią. W najbliższym czasie będzie przeprowadzona procedura:
- zawierania porozumień dotyczących realizacji Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze", w tym zasad pokrywania kosztów ponoszonych przez gminę, o której poinformujemy Państwa w oddzielnej wiadomości,
- aneksowania porozumień w sprawie realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze”, które zastały już zawarte w celu uwzględnienia aktualnych zasad dofinansowania.
Proces zawierania porozumień polegał będzie na przesłaniu do Państwa w najbliższym czasie (listopadzie, grudniu) przygotowanych porozumień.
Porozumienia będą obejmowały finasowanie kosztów ponoszonych przez jednostki samorządu terytorialnego od dnia 1 października 2020 r. to jest wejścia w życie ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2020.1565 z dnia 11.09.2020 r.).
Warunkiem otrzymania przez gminę środków finansowych za wydane zaświadczenie oraz skutecznie złożony wniosek Beneficjenta jest zawarcie porozumienia.
WFOŚiGW w Rzeszowie, aby pomóc pracownikom gmin realizować zadania określone w porozumieniu zorganizuje w formie webinarium cykl szkoleń nt. nowych aspektów funkcjonowania Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”. Szkolenia będą skierowane do przedstawicieli gmin i poświęcone kwestiom porozumienia między WFOŚiGW, a gminami w zakresie obsługi Programu, w tym tematowi zaświadczeń o dochodach wydawanych wnioskodawcom uprawnionym do podwyższonego poziomu dofinansowania. Webinaria będą organizowane przez Zespół Doradców Energetycznych WFOŚiGW w Rzeszowie w ramach Projektu: „Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE”.
Komunikat w sprawie wydłużenia terminu realizacji zadania PP "Moja Woda"
KOMUNIKAT
WFOŚiGW w Rzeszowie informuje, że wydłużony zostaje możliwy termin realizacji zadania w ramach Programu priorytetowego Moja Woda z 6 miesięcy na 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie – dla wniosków składanych od dnia 01.07.2020 r. do 31.10.2020 r.
W związku z powyższym:
- jeśli jesteś BENEFICJENTEM Programu Moja Woda tj. otrzymałeś pismo z informacją o otrzymanym dofinansowaniu i nadanym numerem umowy dotacji – w celu wydłużenia terminu realizacji zadania wyślij na adres Funduszu pismo z prośbą o wydłużenie tego terminu do 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.
- jeśli jesteś WNIOSKODAWCĄ Programu Moja Woda, tj. nie otrzymałeś jeszcze pisma z informacją o przyznanym dofinansowaniu – masz możliwość realizacji zadania do 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, informację o tym otrzymasz w piśmie informującym o przyznaniu dofinansowania.
Ogłoszenie o naborze wniosków dla beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania w ramach Części 2 PP "Czyste Powietrze"
Część 2 Programu
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie (dalej: WFOŚiGW) ogłasza, że od dnia 21.10.2020 r. rozpoczęty zostanie nabór wniosków o dofinansowanie dla Beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania w oparciu o:
- Część 2 Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” (dalej: Część 2 programu), z wyłączeniem dofinansowania w formie pożyczki dla gmin, jako uzupełniającego finansowania dla Beneficjentów, oraz w formie dotacji z przeznaczeniem na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego.
- wzór formularza wniosku o dofinansowanie, obejmujący Część 2 programu,
- Regulamin naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.
W ramach Części 2 programu istnieje możliwość finansowania przedsięwzięć rozpoczętych do 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie oraz nie wcześniej niż w dniu 15.05.2020 r.
Część 2 programu umożliwia także dofinansowanie przedsięwzięć zakończonych pod warunkiem, że nie zostały rozpoczęte wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie oraz nie wcześniej niż w dniu 15.05.2020 r.
Dla kogo dofinansowanie?
Beneficjentem Części 2 programu może zostać osoba fizyczna, która łącznie spełnia następujące warunki:
- jest właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą,
- przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie przekracza kwoty:
- 1 400 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
- 1 960 zł w gospodarstwie jednoosobowym.
Ponadto, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód osoby, o której mowa powyżej, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekracza trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.
Uwaga: Nabór nie dotyczy budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych.
Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie podwyższonego poziomu dofinansowania do WFOŚiGW, powinna uzyskać, do dnia złożenia wniosku, od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (zgodnie z miejscem jej zamieszkania) zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego.
Złożenie wniosku o dofinansowanie w ramach Części 2 programu jest uwarunkowane posiadaniem ww. zaświadczenia.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma obowiązek wydania takiego zaświadczenia na żądanie osoby fizycznej, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie podwyższonego poziomu dofinansowania w ramach Części 2 programu, wynikający z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 z późn. zm.). Wzór żądania wydania zaświadczenia oraz wzór zaświadczenia określa rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 października 2020 r. w sprawie określenia wzoru żądania wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego osoby fizycznej oraz wzoru tego zaświadczenia Dz. Ust. 2020 r. poz. 1713.
Gdzie składać wnioski?
Wnioski o dofinasowanie należy składać:
- do WFOŚiGW obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny, którego dotyczy przedsięwzięcie, lub
- za pośrednictwem gmin, które zawarły porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze” z WFOŚiGW.
Wnioski o dofinansowanie można składać:
- poprzez aplikację internetową, tj. Portal Beneficjenta dostępny na stronie internetowej właściwego wfośigw (konieczne dostarczenie również formy papierowej z wymaganymi podpisami), lub
- poprzez serwis gov.pl (wymagana wyłącznie forma elektroniczna z podpisem zaufanym lub kwalifikowanym).
Szczegółowe informacje o składaniu i rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zawarte są w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”.
Nie jest możliwa korekta wniosku o dofinansowanie (w rozumieniu § 2 ust. 14 Regulaminu naboru wniosków) złożonego w ramach Części 1 programu przed dniem 21.10.2020 r. zmieniająca go na złożony w ramach części 2 programu. Jeżeli Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie przed dniem 21.10.2020 r., ale nie zawarł umowy o dofinansowanie może wycofać wniosek i złożyć go ponownie na warunkach Części 2 programu, z zastrzeżeniem spełnienia wymogów dotyczących terminu rozpoczęcia i zakończenia przedsięwzięcia wskazanych w programie, tj. nie wcześniej niż przed dniem 15.05.2020 r.
Informacje o uruchomieniu pożyczek dla gmin jako uzupełniającego finansowania dla Beneficjentów Części 2 Programu oraz dotacji z przeznaczeniem na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego zostaną podane w odrębnych ogłoszeniach.
Cykl webinariów "Finansowania działań w zakresie efektywności energetycznej oraz odnawialnych źródeł energii"
Zespół Doradców Energetycznych Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie wraz z Głównym Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich zapraszają do udziału w cyklu szkoleń: Finansowanie działań w zakresie efektywności energetycznej oraz odnawialnych źródeł energii.
Spotkania odbędą się za pośrednictwem platformy ClickMeeting. Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie zgłoszenia (imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mailowy i data wybranego spotkania) na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz otrzymanie potwierdzenia mailowego od organizatora. Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. Link do webinarium zostanie wysłany w osobnej wiadomości najpóźniej w dniu wydarzenia.
Webinaria skierowane są do wszystkich osób zainteresowanych pozyskaniem wsparcia na projekty w zakresie efektywności energetycznej oraz odnawialnych źródeł energii, w tym głównie osób fizycznych.
W przypadku osób z niepełnosprawnościami prosimy o poinformowanie organizatora o swoich potrzebach. Umożliwi to przygotowanie odpowiedniej pomocy oraz sprawną obsługę webinarium. Webinaria są bezpłatne i finansowane ze środków Unii Europejskiej.
Dodatkowe informacje dostępne w załączonym poniżej programie.
Ogłoszenie o naborze wniosków o dotację na wykonanie systemów ostrzegania przed gwałtownymi zjawiskami atmosferycznymi i zagrożeniami
Ogłoszenie o naborze wniosków o dotację
na wykonanie systemów ostrzegania przed gwałtownymi zjawiskami atmosferycznymi i zagrożeniami
(zgodnie z § 6 ust. ust. 2 pkt 3 „Zasad udzielania i umarzania pożyczek oraz trybu i zasad udzielania i rozliczania dotacji przez WFOŚiGW w Rzeszowie)
realizowanych w latach 2020 i 2021
Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396) oraz „Zasad udzielania i umarzania pożyczek oraz trybu i zasad udzielania i rozliczania dotacji przez WFOŚiGW w Rzeszowie” ogłasza nabór wniosków na zadania polegające na wykonaniu systemu ostrzegania przed gwałtownymi zjawiskami atmosferycznymi i zagrożeniami.
Termin naboru wniosków określa się od 23.09.2020 r. do 06.11.2020 r.
Warunki naboru:
- Wnioski należy przesyłać drogą pocztową w terminie określonym w naborze na adres siedziby biura Wojewódzkiego Funduszu w Rzeszowie przy ul. Zygmuntowskiej 9, 35- 025 Rzeszów.
- Data złożenia wniosku rozumiana jest jako termin nadania przesyłki pocztowej do siedziby biura Wojewódzkiego Funduszu w Rzeszowie, 35-025 Rzeszów, ul. Zygmuntowska 9 w terminie naboru.
- Nabór prowadzony jest w terminach określonych w ogłoszeniu o naborze jednak nie dłużej niż do czasu wyczerpania środków przewidzianych w naborze.
- Beneficjenci: jednostki samorządu terytorialnego województwa podkarpackiego.
- Koszty objęte dofinansowaniem: dostawa, montaż i uruchomienie systemu ostrzegania przed gwałtownymi zjawiskami atmosferycznymi i zagrożeniami.
- Forma dofinansowania: dotacja do 30% kosztów zadania, nie więcej niż 50.000,00 zł.
- Zasady dofinansowania określone zostały w „Zasadach udzielania i umarzania pożyczek oraz trybie i zasadach udzielania i rozliczania dotacji przez WFOŚiGW w Rzeszowie”.
- Budżet naboru: 50.000,00 zł w 2020 r. (w tym dotacje na cele inwestycyjne 50.000,00 zł, dotacje na cele bieżące 0,00 zł). Budżet na rok 2021 ustalony zostanie po zakończeniu naboru.
- Wypłata środków dotacyjnych: dla zadań realizowanych w 2020 r. do 18.12.2020 r., dla zadań realizowanych w 2021 roku do 18.12.2021 r.
- Wnioski należy składać na formularzu W–system ostrzegania, który stanowi załącznik do niniejszego ogłoszenia.